EVAT veien til ISO

Kvalitetsleder Børge Nilssen i EVATs kontorlokale i Drammen.

Rådgivning som styrker kvaliteten | Kiwa

I 2020 bestemte EVAT, seg for at de skulle ISO-sertifiseres. For EVAT som gründerbedrift hadde de nådd et punkt hvor de ønsket å rydde opp i alt fra oppgaver til roller og ansvar. De ønsket også en sterkere tydelighet i prosessene, og dro på kurs hos Kiwa Kompetanse.

– Reisen vår med Kiwa begynte med at administrerende direktør for EVAT, Edilberto Maldonado, var på et dagskurs som heter «Grunnkurs i kvalitetsledelse». Her snakket Kiwa om ISO-standardene, og da skjønte han at dette måtte vi gjøre, sier Børge Nilssen, kvalitetsleder i EVAT.

Et ønske om «ett EVAT»

For EVAT har det vært store endringer både med tanke på vekst, men også med tjenestene innad i selskapet. EVAT selger mange forskjellige tjenester og Nilssen forklarer at disse tjenestene ikke nødvendigvis snakker med hverandre. De ønsket seg «ett EVAT» med ansatte som snakket det samme språket og som tok utgangspunkt i de samme verktøyene.

– Ikke bare skulle vi ISO-sertifisere oss, vi skulle rydde opp! Vi har vokst fra 0 til 100 på kort tid, og markedet krever ryddighet og sertifiseringer. Vi skjønte fort at vi trengte hjelp i prosessen, forteller Nilssen entusiastisk.

EVAT hentet inn Oddmund Wærp, seniorrådgiver i Kiwa Kompetanse, på internrevisjon og som hjelp til å «sy sammen sekken». EVAT oppdaget at de trengte styring på dokumentasjonen, rådgivning rundt dette og på systemer i videre prosess.

– Det har vært fantastisk reise og det har vært et utrolig godt samarbeid med Oddmund og Kiwa Kompetanse! Det som gjorde oss spesielt trygge på Oddmund er hans person, faglige tyngde og hans tydelighet. Han er i tillegg behagelig og svært behjelpelig. Vi har brukt han flittig, sier Nilssen.

Nyttighet av rutiner og tydelighet 

Han forklarer at da alle de ansatte begynte å se nyttigheten av rutiner og tydelighet, var dette den klare driveren for å få dette til å funke.

– Nå har vi medarbeidere som snakker det samme språket og har de samme verktøyene. Vi har blitt «ett EVAT» ute hos kunden også. Malene, verktøyet og rådgivningen fra Kiwa Kompetanse har vært uvurderlige. Dette gjør at vi slipper å begynne på blanke ark helt alene, sier Nilssen.

Han forklarer at bedriften i tillegg har spart både tid og penger på å leie inn hjelp.

– Jeg tror at hvis vi skulle gjort dette selv, uten noen form for rådgivning underveis, hadde dette tatt mye lenger tid. Rådgivningen har også styrket kvaliteten, da vi har fått ryddet skikkelig opp, men i tråd med sertifiseringen, sier Nilssen.
– I tillegg har vi hele tiden hatt en fin holdning til ISO, men samtidig skulle vi lage EVAT og ikke noe annet, avslutter han.

Vi bruker bruker informasjonskapsler (cookies) for å forbedre opplevelsen på nettsiden vår. Ved å akseptere samtykker du til dette.